Vår pedagogiske plattform

Målet med undervisningen er å øke elevenes demokratiske forståelse, tillit og medborgerskap, og styrke deres handlingskompetanse i møte med ytterliggående tankegods og radikaliseringsprosesser. Hovedmålgruppen for undervisningen er ungdoms- og videregående skoleklasser. 

Hvordan jobber vi for å nå målet? 

Vi legger vekt på å skape en trygg og inkluderende læringsarena. Elevene inviteres og oppmuntres til erfarings- og meningsutveksling, og til å møte hverandre med respekt, nysgjerrighet og åpenhet. 

Vi utforsker nyanser og kompleksitet. Som en motsats til polarisering og svart-/hvitt-tenkning, søker vi å styrke elevenes kritiske sans og deres evne til å se ulike sider av en sak. 

Vi ufarliggjør uenighet og utfordrer skråsikkerhet. Vi ser uenighetsfellesskapet som en viktig del av et levende og sterkt demokrati. Elevene oppmuntres til å formulere, argumentere og stå for egne meninger, men også til å være modige nok til å justere synspunkt når andres erfaringer og argumenter utfordrer egen forståelse av verden.  

Vi tar utgangspunkt i dialogbaserte metoder. Vi ser dialog som en kontinuerlig prosess som ikke nødvendigvis ender med enighet eller klare svar. Hensikten er å se hverandre som likeverdige mennesker med samme grunnleggende behov for trygghet og tilhørighet. Vi søker å sette i gang tankeprosesser som leder til videre dialog og engasjement etter besøket hos oss.  

Vi undersøker mulighetsrommet. Gjennom dagsaktuelle saker og scenarioer elevene kan relatere seg til, utforsker vi handlingsalternativer og mulige konsekvenser av disse. Hensikten er å styrke elevenes bevissthet knyttet til betydningen av eget engasjement, og deres mulighet til å utgjøre en positiv forskjell for enkeltmennesker og for samfunnet vi lever i.